Program recuperator – lordoza si bronsita cronica

Marti, Martie 31, 2009

Pasii practici pentru o persoana intre 40 si 65 de ani cu lordoza si bronsita cronica.

bronsita-cronica

1. Mers cu corectarea tinutei si cu respiratie normala;

2. Mers pe varfuri 4 pasi – inspiratie; oprire cu aplecarea trunchiului in fata, bratele atarnand – expiratie profunda si sacadata;

3. Mers fandat cu un baston fixat la nivelul omoplatilor;

4. Din ortostatism, cu picioarele departate si mainile sprijinite pe proeminentele costale se inspira profund pe nas, apoi se apasa cu palmele pe torace si se expira pe gura;

5. Din ortostatism(pozitie verticala) cu picioarele mult departate, se executa fandare laterala spre stanga si ducerea bratului stang sus langa ureche, timp in care are loc inspiratia; revenire – expiratie. Se repeta spre dreapta;

6. Din ortostatism cu picioarele usor departate si bratele pe langa corp, cu cate o haltera de 1 kg in maini, se excuta arcuirea laterala spre stanga prin alunecarea bratelor pe langa coapse, cu inspiratie si expiratie;

7. Din ortostatism cu un baston tinut peste omoplati , trunchiul usor inclinat in fata: flectarea alternativa a genunchilor cu rasucirea trunchiului spre genunchiul ridicat;

4. Din ortostatism, cu palmele sprijinite pe coapse se flecteaza corpul usor, retragând abdomenul (expir), se revine la normal (inspir);

9. Pe genunchi, pe calcaie sezand, cu spijin pe palme , ridicarea sezutei si arcuirea spatelui, cu tragerea barbiei la piept;

10. Pe genunchi, pe calcaie sezand, flectam membrele superioare la 180ْ si inspiram; apoi flectam trunchiul si expiram;

11. Din patrupedie(cu spijin pe cele patru membre) , spatele rotund : deplasare inainte si lateral spre dreapta si spre stanga, cu inspir si expir;

12. Din patrupedie , se suge puternic abdomnenul si se mentine. Se relaxeaza si se repeta.

13. Decubit dorsal,(culcat pe spate) cu bratele pe langa corp, se inspira; se flecteaza pe rand, genunchii la piept si se preseaza pe abdomen cu bratele, capul flectat, se expira;

14. Acelasi exercitiu executat cu ambii genunchi, corpul fiind ghemuit;

15. Din decubit dorsal, cu o minge medicinala pe stern, se inspira profund pe nas, apoi se expira suierator odata cu presarea mingii pe torace;

16. Decubit dorsal, se inspira profund cu umflarea si dezumflarea abdomenului, apoi revino expirand pe gura;

17. Acelasi exercitiu cu o minge medicinala tinuta pe abdomen;

18. Din decubit lateral cu coapsele usor flectate. Terapeutul impinge cu o mana pelvisul pacientului inainte si cu a doua mana trage inapoi de umarul acestuia. Bolnavul se opune acestor forte;

19. Din decubit ventral(culcat cu fata in jos) se execută gradat ridicarea capului, umerilor, membrelor superioare (pentru tonifierea musculaturii dorsale bilaterale) ;

20. Relaxare cu respiratie normala pana la revenire.

.1 Constientizarea posturii

- corectarea si controlul posturii: capul ridicat, coloana dreapta, abdomenul retras in prelungirea toracelui, umerii relaxati, poligonul de sustinere usor marit (se realizează în fata oglinzii).

exemplu de lordoza

Exercitii globale destinate unui aliniaiment corect al corpului:

1. In ortostatism, cu picioarele apropiate, stand perfect drept, flectam capul si privim gleznele; pentru aceasta este nevoie de o perfecta aliniere a toracelui, abdomenului si pelvisului ; se mentine această pozitie 10—15 secunde, dupa care se „rupe” pozitia, fiind reluata apoi din nou — se repeta.

2. Spatele la perete, corpul in contact cu peretele in trei puncte : calcaie, fese, occiput (barbia sa fie pe orizontala) ; se mentine pozitia cateva secunde, urmand apoi relaxarea — se reia de cateva ori.

3. Mers pe toata talpa, apoi pe varfuri, cu mainile pe langă corp, se ridica altemativ cate un genunchi spre piept, fara a modifica pozitia corecta, dreapta, a trunchiului.

.2 Posturi de relaxare si facilitare a respiratiei

Pozitia 1 – Subiectul cu spatele la perete, sprijinit, capul aplecat anterior, umerii cazuti, bratele atarnand libere in fata corpului, trunchiul usor cifozat, genunchi flectati, picioarele departate, talpa pe sol.

Pozitia 2 – Subiectul pe genunchi, pe calcaie sezand,

(ghemuit) trunchiul usor aplecat anterior, mainile se sprijina pe genunchi.

Pozitia 3 – Subiectul este in decubit dorsal pe un pat care are partea de la cap ridicata intr-un unghi de 45 de grade, capul este pe o perna mica, bratele in usoara abductie cu antebratele sprijinite pe 2 perne mici sau 2 rulouri, genunchi usor flectati cu un sul, un rulou sau o perna, iar talpile cu varful degetelor in sus sprijinite pe un rulou.

.3 Posturi de drenaj bronhic, pentru cazul in care pacientul are nevoie de o buna evacuare a secretiilor bronhice.

Exercitiul 1: din asezat 5 pozitii fiecare mentinandu-se 10-15 sec:

  • Se sta drept
  • Se inclina trunchiul lateral dreapta 45°
  • Se inclina trunchiul stanga 45°
  • Se face extensia trunchiul la 30°(se lasa pe spate).
  • Se flecteaza trunchiul la 45°.(se apleaca in fata).

Exercitiul 2 : pentru drenarea bronhiilor mari. Decubit ventral in latul patului astfel incat membrele inferioare si bazinul sa fie pe pat, trunchiul flectat, mainile se sprijina pe podea. Trunchiul face cu podeaua un unghi de 45°, un pahar pentru secretii va fi la indemana. Durata acestei pozitii va fi minim 3 min, putand merge pana la 20 minute.

.4 Pozitii pentu tuse:

  • Pozitia asezat, umerii relaxati si rotati in fata, capul si spatele usor flectate, antebratele sprijinite, genuchii flectati, picioarele se sprijina pe sol. O perna in zona abdominala tinuta cu bratele ajuta la ridicarea diafragmului prin presarea peretelui abdominal. In timpul expulsiei in tuse trunchiul se apleca inaine.

pozitie tuse

Controlul respiratiei in accesul de tuse:

  • Inspiratie pe nas, lent si profund;
  • Apnee(intreruperea respiratiei) cateva secunde;
  • Expiratia se va face in 2-3 reprize (fractionat), in timp ce trunchiul flecteaza pe abdomen, iar abdomenul se suctioneaza.(se suge).

.5. Educarea ritmului respirator:

1. Ritmul ventilatiei (reprezinta frecventa respiratorie pe minut )se va urmarii rarirea ritmului respirator, care se va face gradat. Pacientul va fi invatat sa isi gaseasca pulsul si va face inspir pe 3-4 batai de puls si expir pe 3-4 batai de puls. Apoi treptat se ajunge la o faza respiratorie pe 5-6 batai de puls.

2. Controlul volumului curent. Inspir si expir fortat, pentru a avea o respiratie eficienta trebuie sa fie ajustat si volumul curent.

3. Raportul dintre timpii respiratori (la pacientii obstructivi expirul este foarte scurt): puls – inspir pe 3-4 si expir pe 5-6. Cresterea pauzei post inspiratorie = apnee dupa inspir, apoi expir lung si pasiv (se foloseste ca stimulare a reflexului de tuse, apneea dupa expir).

4. Controlul fluxului de aer (reprezinta viteza cu care intra si iese aerul in si din caile respiratorii. Depinde foarte mult de elasticitatea peretelui respirator).

  • Testul lumanarii: se tine o lumanare aprinsa in dreptul gurii la 15-20 cm, se cere subiectului sa sufle in flacara lumanarii astfel incat sa mentina flacara in pozitie orizontala fara sa o stinga cat mai mult timp , pentru a ingreuna exercitiul se creste distanta dintre gura si flacara;
  • Printr-un tub de cauciuc se sufla intr-un recipient cu lichid astfel incat sa formam in mod constant si prelungit bule de aer cu aceasi marime. Pentru a creste dificultatea avem 3 variante: fie scadem diametrul tubului prin care suflam, fie creste lungimea lui, fie crestem vascozitatea lichidului;
  • Exercitii de mentinere a unui fulg sau a unei bile intr-un tub.

5. Controlul respiratiei in miscare si efort (miscarea influenteaza foarte mult respiratia).Se invata subiectul:

  • sa pastreze o pozitie corecta : coloana vertebrala dreapta, umerii relaxatii, abdomenul in prelungirea toracelui.
  • intoarcerea in pat : va face inspir, iar pe faza de expir se intoarce in pat
  • metodele de mers: poate face inspir la un pas, expir pe 2 sau inspir pe 1 pas – expir pe 3; sau inspir 2-expir 4; inspir 3 – expir 5; in functie de necesitati, de ritmul cardiac, de lungimea pasului
  • urcatul si coboratul scarilor : va face inspir si urcat sau coborat cu expir, apoi inspir pe o treapta si expir pe 2 trepte.

Durata unei intregi sedinte de reeducare a ritmului respirator nu trebuie sa depaseasca 20-30 de minute, nu trebuie sa oboseasca bolnavul, sa nu determine dispnee sau disconfort si trebuie sa il ajute sa se relaxeze si sa respire corect.

Bibliografie :

www.boli-medicina.com;

www.sfatulmedicului.ro;

www.sportujeme.sk/fitness/lordoza-a-hyperlordoza;

http://spazioinwind.libero.it/gastroepato/bpco.htm;

http://www.torrinomedica.it/studio/bpco.htm;

http://goodnuit.wordpress.com/category/kineto/;

http://www.villaggiodellasalute.com/obiettivi/articolo.php/id/225/titolo/Riabilitazione+respiratoria+e+BPCO;

http://www.giovannichetta.it/respirazione_diaframma.html

Bellone A., Riabilitazione respiratoria nuovi orientamenti, 1996 Midia Edizioni Milano;

Gabriela Ochiana, Kinetoterapia in afectiuni respiratorii, Editura Pim Iasi, 2008;

Gabriela Ochiana, Kinetoterapia in afectiuni respiratorii, note de curs;

Prof. Giovanni REBORA, Specialista in Pneumologia e in Idrologia Medica, La bronchite cronica;

Sbenghe T; Kinetologie profilactica ,terapeutica si de recuperare.Ed Medicala1987.

Multumiri autorilor : Blaj Mihaela, ,Teleuca Maria, Tintaru Anca, Placinta Corina Asandei Diana, Mihai Lucas.

1 comentariu adauga unul →

Legaturi catre articol

  1. Lordoza si bronsita cronica

Raspunde

Nota: Puteti utiliza XHTML in comentarii. Adresa de email NU va fi publicata.


Medicina